De uitspraak is misschien wel zo oud als het oudste beroep ter wereld. Niet gek ook, dat verkoopgrage marketeers het concept ‘seks’ aan hun product koppelen om het te verkopen. Want, of het nu een luchtje, ondergoed of keukenapparatuur betreft: seks verkoopt. Maar, voordat je uit de kleren scheurt voor je nieuwste verkoopstunt… Waar komt die techniek eigenlijk vandaan? En, werkt deze eeuwenoude filosofie voor iedere ondernemer?
Sex Sells: werkt het echt?
Vraag het aan pornosites, die miljoenen keer per dag bekeken worden. Maar dit stuk gaat natuurlijk niet over het product ‘seks’, maar over een seksuele lading meegeven aan een product. Denk aan de deodorantreclames van Axe, waar een subtiele spuit onder de oksel hordes vrouwen ontketenen die schuimbekkend achter de nietsvermoedende (maar lekker ruikende) man aanrennen. En voilá, seks verkoopt het product.
De eerste documentatie van deze sexy slogan dateert volgens de archieven van World Heritage Encyclopedia uit 1871. Toen sigarettenfabrikant Pearl Tabacco koos voor een naakte vrouw op de pakjes. Vanaf dat moment zagen we naakte mensen (vooral vrouwen) steeds meer terug in reclames van verzorgingsproducten, kleding en recreatie. En ja, verkoopcijfers schoten op opwindende wijze omhoog. Het werkt dus echt. Maar, ook voor jou?
Hoe werkt “Sex Sells” voor jou?
Moet iedere ondernemer naakte mannen en vrouwen in advertenties verwerken? Het werkt nou eenmaal, nietwaar? Niet helemaal. Een reden waarom seks tegenwoordig iets minder verkoopt, is de moderne opvatting. Vrouwen seksualiseren en degraderen tot ‘een lekker lijf’ past niet meer in onze tijd. En of mannenlichamen in die rol plaatsen de balans herstelt, dat denken wij ook niet… Hoe moet het dan wel?
“Sex Sells”, is een uiterste vorm van een doodgewone verkooptechniek: verlangen. De kijker ziet zichzelf vaak als onderwerp van jouw advertenties. Wordt daarin een man begeerd door prachtige vrouwen, of een vrouw begeerd door mooie mannen, dan koppel je dat verlangen (om begeert te worden) aan jouw product. Dus, sex sells? Ja. Maar nog meer: verlangen verkoopt! En zo zet jij dat in.
Verlangen verkoopt: welk gevoel is jouw product?
Welk product je ook in je voorraad hebt, om het te verkopen moet je een verlangen creëren. Waarom MOET iemand jouw product hebben? Je verkoopt dus geen product, maar een gevoel. Een kapper verkoopt geen knipbeurt, maar zelfvertrouwen. Sportmerken verkopen geen voetbalschoenen, maar controle en lef. Welk gevoel verkoop jij?
Zo wordt verkopen een leuk spel van flirten en verleiden. Jij kent je doelgroep. Wat mist deze persoon? Wat hebben zij echt nodig? Kun je dat gevoel nabootsen, dan ontstaat er interesse voor jouw product. Dat kan dus ook prima zonder mooie, naakte lichamen degraderen tot softporno. Met net zoveel plezier!
Is marketing net zo leuk als seks?
Iedereen komt op een punt in zijn of haar leven, waar we denken dat een wulpse, goddelijke sekspartner ons eraan moet herinneren waarom we leven. Zo ook in het ondernemen. Maar uiteindelijk zijn het niet de wilde avonden die bevrediging bieden. Echt geluk gaat om thuiskomen in een warm, liefdevol en stabiel ‘thuis’. DCG Cloud biedt zo een thuis met veilige en stabiele hosting. Boek hier een oriënterend gesprek en laat je verleiden tot een stevig fundament waar je altijd veilig terecht kan.