Ondernemen op Mars: leer van Elon Musk en Twitter

Lees meer

‘De vogel is vrij’, was in oktober 2022 de eerste Tweet van Elon Musk nadat hij Twitter overnam. Het sociaalkanaal van het blauwe vogeltje zou een revolutie ondergaan onder ‘Chief Twit’, zoals Musk zichzelf bestempelde. Nog geen twee maanden later is de man die de mens via rakketten naar Mars wil verhuizen door zijn eigen community weggestemd. Op die dag zijn er nog niet eens vuurpijlen de lucht ingeschoten om het jaar 2023 in te luiden. Wat is er in die tijd gebeurd, en wat kunnen wij leren van deze Tesla-Twitter-titaan?

Elon Musk: van hosting naar hostage

Op maandag 19 december stelde Musk een poll op: ‘Moet ik aftreden als Twitter-hoofd?’ Vervolgens stemde 57,5 procent van ruim 17 miljoen mensen op ‘ja’. Het gevolg van vreemde beslissingen die de kersverse directeur maakte. Om de kosten te dekken ontsloeg hij een derde van zijn personeel, op staande voet. Vaak mensen die kritiek hadden geuit op hem of het platform. Dat terwijl hij verkondigde dat vrijheid van meningsuiting helemaal terug zou zijn. ‘Iedereen die verwijderd is voor minimale of dubieuze redenen, zal uit de Twitter-gevangenis bevrijd worden’, tweette Musk. 

Onder die ‘gevangenen’ bevond zich onder meer oud-president Donald Trump, die vanwege haatzaaien en polarisatie in januari 2022 werd verbannen van Twitter. Zijn eventuele terugkomst leverde veel rumoer op. Het afzweren van moderatie en sensuur zou sowieso een slechte zet zijn van musk, analyseerde Nilay Patel, auteur van Amerikaans tech-medium The Verge: ‘Het imago van Twitter wordt bepaald door de gebruikers. Alle mensen die Tweets voor racisme, fascisme en vrouwenhaat de wereld insturen. Musk staat met zijn beleid in direct verband alles dat er op Twitter plaatsvindt. Het is niets voor niets dat media zoals Facebook strenge controles op dit gebied hebben en veel groter zijn dan Twitter’, schreef hij in een vernietigende analyse. 

Het werd nog tegenstrijdiger toen Musk op vrijdag 16 december verschillende journalisten van The Washington Post, New York Times en CNN verwijderde van het platform. De vreemde beslissingen maakte dat een derde van zijn topadverteerders zich terugtrok, berichtte The Washington Post na het checken van de data. Ironisch trok ook voedingsproducent Mars, genoemd naar de planeet waar Musk zo graag heenwil, de stekker uit de samenwerking. Inmiddels lijkt Musk een gijzelaar in zijn eigen kantoor en klinkt een nieuw concern op die planeet zo gek nog niet. Hoe blijf jij met twee benen op de grond en leer je van Musk zijn buitenaardse fouten? 

Blijf consistent

Of zijn democratische aftreden gevolg krijgt is nog maar de vraag. Eerder vroeg Musk of mensen zouden betalen voor het befaamde ‘blauwe verificatie-vinkje’. 81 procent (van twee miljoen) stemde nee. Het resultaat: zo’n vinkje kostte opeens 8 dollar per maand. Kies een doel en leef daarnaartoe middels kleine, gerichte stappen. Niemand heeft baat bij wispelturige beslissingen.

Ken je doelgroep

Toen Trump dreigde terug te keren, verruilden zo’n zes miljoen Twitteraars het kanaal voor alternatieve platforms. Dat terwijl Twitter al veruit de kleinste is tegenover Facebook, Instagram en Snapchat. Weet wie je gebruikers zijn en waarom ze worden aangetrokken door jouw product. Zo voorkom je dat je beslissingen maakt die je doelgroep wegjaagt, zelfs als dat het bemoedigen van ‘vrijheid van meningsuiting’ is.

Kies je cultuur

Een derde van je personeel ontslaan, geen weerwoord dulden en het uiterste eisen van je werknemers. Musk lijkt dezelfde strategie te hanteren als Melissa Mayer deed bij Yahoo!: een angst- en prestatiecultuur creëren. Kleine kanttekening: Yahoo! stopte in 2017 met bestaan, mede dankzij de leiding van Mayer. Wees een leider die motiveert en ruimte toelaat voor fouten. Zo kunnen mensen groeien, in plaats van zich klein voelen.

Creëer een milieu waar leven mogelijk is

Mocht Musk de mens naar Mars brengen, dan moet het milieu daar helemaal kloppen. De aarde werkt ook voor ons door de zwaartekracht, het water en de zuurstof. Wijkt één van deze factoren af, dan bemoeilijkt dat de situatie enorm. Een bedrijf moet evengoed het juiste milieu bieden aan zijn werknemers om te overleven. Want ondanks hun professionele superkrachten, zijn het maar mensen. DCG verzorgt de ideale hosting en cloudopslag voor je website en is daarmee net als water en zuurstof op een planeet. Zo kan het personeel zich zorgeloos richten op leven en ontwikkelen. Neem eens contact op en creëer het juiste milieu voor vooruitgang op jouw ‘planeet’.

Ondernemen op Mars: leer van Elon Musk en Twitter

Onze missie is om iedereen de juiste diensten aan te kunnen bieden voor de beste prijs.

Wij bieden altijd de beste ondersteuning en doen dat elke dag. Dat is precies de reden om te kiezen voor DCG.

Hoe het werkt bij DCG

Bestellen

Je kunt de diensten eenvoudig via onze website bestellen.

Afrekenen

Na je bestelling kan je via onze online betaalmethodes afrekenen.

Activatie

Na je bestelling worden de diensten geactiveerd.

Beginnen

Je kunt de diensten na activatie beheren in Mijn DCG.