Leer van andermans fouten: ondernemersblunders

Lees meer

Van je fouten leer je. Ook het leven als ondernemer is vallen en opstaan. Maar het fijne van een wereld waar mensen grotendeels online leven: je kan ook leren van andermans fouten. De Kamer van Koophandel zette voor KVK Beyond Business een aantal blunders opzij van inmiddels gevestigde ondernemers. Zij weten nu wat ze in het verleden anders zouden doen. En jij kan dezelfde lessen tot je nemen, nog voordat je de fouten ook maar gemaakt hebt. Hier zijn zeven lessen, uit zeven fouten.

Perfect gefaald
In 2017 richt Ron Simpson The Avocado Show op. Een restaurant waar op kunstzinnige wijze voedsel wordt bereid, allemaal met de avocado als hoofdgerecht. Het restaurant is inmiddels wereldwijd bekend en heeft vestigingen in onder meer Madrid, Londen en Parijs. Toch heeft de avocado-ondernemer ook af en toe wat bittere pitten moeten slikken.

Simpson en co. wilden hun online presentatie namelijk zo perfect laten verlopen, dat het fout ging. “Onze aankondiging ging online, via Facebook”, laat hij weten tegenover de KVK. “Dat ging perfect, voor we het wisten hadden we 212 miljoen views. De dag erna belde Google. Of ik van de site www.theavocadoshow.com was. Ze zeiden: ‘Nou, gefeliciteerd. Je website heeft 1,1 miljoen clicks. De volgende keer moet je hem wel even online zetten.'”

In de zoektocht naar de perfecte lanceerstrategie waren de founders vergeten te lanceren. Simpson adviseert zijn mede-ondernemers the power of imperfection: “Het is soms beter een acht te scoren en gewoon de eerste, of op tijd te zijn.” Het werk van een ondernemer is altijd work in progress. Perfectie is daarbij een mythisch punt dat eigenlijk nooit bereikt wordt. Begin gewoon, en richt je op progressie.

Lovende kritiek
Ook bij Bagles and Beans is eerst het boontje geplant, voordat de bonenstaak van een onderneming zijn wortels door heel Nederland vestigde. Oprichter Ronald Bakker, inmiddels eigenaar van ruim 80 vestigingen in Nederland en een omzet van 33,6 miljoen per jaar, schrikt zich rot wanneer hij een recensie over zijn restaurant terugleest in de Amsterdamse krant. “Hij had het Goedemorgen Ontbijt geprobeerd, dat vond hij niet zo goed”, herinnert hij zich. De recensie was vernietigend, dus tijd om te balen was er niet.

“Ik moest denken aan Tom Peters. Die was ooit in een restaurant waar alle slechte recensies van klanten op de muur waren geplakt. Ik dacht, zo’n draai moeten wij er ook aan geven.” Bagles and Beans kreeg vervolgens honderden positieve reacties en mensen kwamen overal het ontbijt proberen. “Je moet fouten niet verbergen”, is de les van Bakker. Door sociale media is het een trend geworden om je overwinningen te delen. Je fouten blijven onzichtbaar. Wil je echt opvallen? Wees open over dat je fouten maakt en lerende bent. Dan weten klanten ook dat er een mens achter het merk zit.

Een slechte match
Cathelijne Lania helpt met haar bedrijf A Beautiful Story sieradenmakers in Nepal aan eerlijk werk. Inmiddels verkopen haar sieraden door ruim 600 winkels wereldwijd. Maar haar merk was niet altijd zo gigantisch. “Op een gegeven moment dacht ik: we hebben sales nodig”, vertelt ze. Lania ging in zee met een duur marketingbureau die in staat was A Beautiful Story op commercieel vlak naar een hoger niveau te tillen. Toen bleek dat geld niet alles is.

“Ik kwam er al snel achter dat het totaal geen match was met de cultuur van het bedrijf.” Ze had al een vermogen geïnvesteerd, maar besloot er direct mee te stoppen. “Het belangrijkste is om met mensen samen te werken die bij je passen”, is haar advies. Een financiële slag is maar tijdelijk genot. Een reputatie opbouwen met mensen die zich herkennen in die identiteit, maakt je onderneming onsterfelijk.

Misfit
Kleding moet je voelen. Dat dacht ondernemer Roland Kahn toen de internetmarkt aan een opmars bezig was. “Ik had enorm onderschat wat de impact daarvan zou zijn”, verklaart hij tegenover het Youtube-kanaal van de KVK. Hij implementeerde de webshop niet in de verkoop van zijn kledingmerken – onder andere CoolCat, American Today, MS Mode en V&D. Voordat hij het wist, was het te laat.

“We hebben daarmee zo erge verliezen gelezen, dat we dat moeilijk op konden vangen.” Het leerde de ervaren ondernemer wel een belangrijke les: “Niet zo eigenwijs zijn. Dat is ook een goede eigenschap, maar je moet wel openstaan voor nieuwe dingen. Een groot kenmerk van de ondernemer is kansen zien, maar vooral kansen pakken. Daarbij ben je met al je ervaring in staat om goede analyses te doen, ook van zaken die je eigenlijk niet aan staan. Blijf kritisch, maar zeg nooit definitief ‘nee’.

Veilig thuis
Een andere grote blunder die veel ondernemers maken, is nonchalance op het gebied van veilige hosting en cloudopslag. Ze willen kosten besparen, of helemaal niet vast zitten aan een externe organisatie en regelen het zelf wel. Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 5 Nederlanders de naam gebruikt van zijn of haar huisdier, kind of favoriete wat-dan-ook. DCG Cloud zorgt er niet alleen dat jouw hosting en cloudopslag geen zorgen oplevert. We zorgen er ook voor dat hierin geen fouten gemaakt kunnen worden. Boek hier een gratis demo, voordat er ooit een dergelijk blunder-artikel over jou wordt geschreven!

Leer van andermans fouten: ondernemersblunders

Bekijk ook onze andere nieuwsberichten

Onze missie is om iedereen de juiste diensten aan te kunnen bieden voor de beste prijs.

Wij bieden altijd de beste ondersteuning en doen dat elke dag. Dat is precies de reden om te kiezen voor DCG.

Hoe het werkt bij DCG

Bestellen

Je kunt de diensten eenvoudig via onze website bestellen.

Afrekenen

Na je bestelling kan je via onze online betaalmethodes afrekenen.

Activatie

Na je bestelling worden de diensten geactiveerd.

Beginnen

Je kunt de diensten na activatie beheren in Mijn DCG.