Een bedrijfsnaam kiezen kan lastig zijn. Je wilt iets dat herkenbaar is, dat bij je past, dat uniek is. Maar voordat je die naam registreert bij de Kamer van Koophandel, heb je ook gecontroleerd of de domeinnaam die bij je bedrijf past, beschikbaar is?
Voor velen is de bedrijfsnaam een van de belangrijkste dingen om over na te denken als ze een nieuw of eigen bedrijf starten. Maar wat misschien nog wel belangrijker is; ben je er goed mee te vinden op Google? Want zeker voor startende bedrijven is vindbaarheid onmisbaar. Een goede domeinnaam is dus enorm belangrijk. Maar hoe kies je die nu?
Het gaat niet om jou, het gaat om je product
Hoe zoeken mensen op Google? Met enkele woorden of korte zinnen die beschrijven wat ze nodig hebben. ‘spamfilter’, ‘webdesigner’ of ‘clouddienst en security’ bijvoorbeeld. Mensen zoeken op het product of dienst die ze nodig hebben. Niet perse op de naam van een bedrijf die dat verzorgt. Immers, ze weten nog niet bij wie ze terecht kunnen. Daarom wil je dat je domeinnaam zo dicht mogelijk bij de zoekwoorden ligt. ‘spamfilter.nl’ zou dus een geweldige domeinnaam zijn als je spamfilter-diensten aanbiedt. Ook al heb je een hele andere bedrijfsnaam.
Nu is de kans groot dat deze domeinnaam al in gebruik is. Dus zou je je bedrijfsnaam willen gebruiken. Het is daarom verstandig om na te denken of je in je bedrijfsnaam je dienst naar voren laat komen. Hoe duidelijker dat is, hoe eerder mensen je vinden. Denk ook goed na of je naam ‘intuïtief’ is; als je de naam hoort, kun je het dan ook eenvoudig spellen en opzoeken?
Eerst je domeinnaam, dan je bedrijfsnaam
Als je eenmaal een bedrijfs- of handelsnaam (en dus een domeinnaam) hebt, check dan vóór dat je je gaat inschrijven bij de Kamer van Koophandel of de domeinnaam wel beschikbaar is. Daarom hebben we op onze voorpagina een domeinnaam-checker staan. Is hij beschikbaar, claim hem dan ook gelijk. Een domeinnaam registreren kan al vanaf een paar euro per jaar. Heb je dat eenmaal gedaan, dan kun je de verder stappen zetten bij de KvK. Vrijwel elke bedrijfsnaam kan worden ingeschreven.
Je hebt ook webhosting nodig
Als je je domeinnaam registreert, betekent dat niet dat je gelijk een website of emailserver hebt. Daarvoor moet je een aparte webhosting hebben. Registratie van je domeinnaam is alleen, zodat andere hem niet kunnen gebruiken. Ben je op zoek naar een goede webhosting, die past bij jouw wensen? Kijk dan ook eens op onze webhosting-pagina. Hier kun je alles in één keer regelen.
Een domeinnaam is wat ons betreft belangrijker dan een bedrijfsnaam. Op je domeinnaam word je gevonden. Een goede domeinnaam past dus bij het product of de dienst die je aanbiedt. Want daar zoeken potentiële klanten op. Niet op je naam. Die moeten ze nog ontdekken.