4x omdenken met bedrijfspsycholoog Adam Grant

Lees meer

Ondernemers hebben een bijzonder talent: het zien van mogelijkheden. Om dit ingewikkelde instinct te vertalen naar gewonemensentaal, bedacht Nederlands schrijver Berthold Gunster de term ‘omdenken’. Een verandering van onze doem-mentaliteit, verpakt in boeken, scheurkalenders en cursussen. De grootste naam op het gebied van omdenken is momenteel misschien wel Amerikaans bedrijfspsycholoog Adam Grant. Hier zijn acht simpele stellingen van Grant waar iedere ondernemer van leert.

Wat is ‘omdenken’?
De term omdenken werd in 2001 in Nederland geïntroduceerd door Berthold Gunster. De regisseur en schrijver zette zijn kennis om tot talloze boeken. Situaties accepteren, in plaats van een vechten tegen de bierkaai, is het devies. Als iets al is gebeurd, heeft het namelijk geen zin om je daar druk om te maken. Het levert je alleen maar stress en gefronste wenkbrauwen op.

Daarmee vindt ‘omdenken’ haar oorsprong in de filosofie van het stoïcisme. Deze stroming ontstond in Griekenland, al in het jaartal 300 voor Christus, maar is zo’n 2500 jaar later nog steeds populair. De gedachtengang gaat ervanuit dat de natuur uitsluitend logisch te werk gaat. Simpeler gezegd: ‘dingen gebeuren nou eenmaal en wij vinden daar wat van’. Situaties zijn niet slecht op zichzelf, maar worden dat omdat wij denken: ‘Hè, shit!’. Dan kun je schelden, huilen, schreeuwen, maar dat verandert niets aan de situatie.

Omdenken met Adam Grant
Adam Grant is wereldberoemd bedrijfspsycholoog en zet zich, net als Gunster, in voor een opportunistische werkomgeving. Mogelijkheden zien, geen beperkingen. Daar zegt deze man nogal wat zinnigs over. Lees en huiver…

“Manage je aandacht, niet je tijd!”
Het druk hebben wordt steeds meer een norm. We schuiven en krassen in onze agenda’s om steeds meer tijd vrij te maken, en te benutten, om zaken voor elkaar te krijgen. Tot het punt waarop je, zoals een student van Grant ooit tegen hem zei, ‘alleen nog minder vaak naar de wc kan, door minder water te drinken’ om weer wat minuutjes te winnen. Wat het oplevert? Het gevoel dat je altijd meer kan doen. Volgens Grant moet dat anders.

Grant pleit ervoor om ’tijd’ los te laten. Plan geen minuten in, maar aandacht. Wat verdient jouw volledige aandacht? Richt je hierop, dan wordt tijd onbelangrijk. ‘Aandachtsmanagement is je focussen op dingen gedaan krijgen voor de juiste redenen, de juiste mensen’, zegt Grant hierover. ‘Prioriseer mensen en projecten die ertoe doen, dan maakt het niet uit hoe lang het duurt’.

“Denk nog eens.”
In zijn boek ‘Think Again’ beschrijft Grant hoe veel mensen intelligentie zien. ‘De mogelijkheid om na te denken en te leren’, maar daarbij vergeten we wat daarna komt: herdenken en afleren. Tegen wie denkt alles te weten, zegt Grant: ‘Think again’. Ga na wat je weet, en trek dat in twijfel. Zoek naar ideeën en meningen die ingaan tegen jouw overtuigingen. Niet onder het mom dat je hele leven een leugen is. Maar, zoals Stoïcijns filosoof Socrates zei: ‘Een wijs man weet één ding; dat hij eigenlijk niets weet’. Zoals ook Grant ondervond: ‘Expertise versterkt je intuïtie, maar verzwakt je aanpassingsvermogen’.

“Hoor wie er stil is.”
Soms komen de beste ideeën van de stilste persoon. Grant is het schijnbaar eens met Susan Caine, schrijfster van het boek ‘Stil’. Hierin beschrijft zij hoe introverte mensen het moeilijk hebben in een professionele wereld. We zien assertiviteit, vlotheid en zelfvertrouwen als goede leiderschapskwaliteiten, waardoor de stillen er maar moeilijk tussenkomen. ‘snel spreken laat vertrouwen zien, geen diepgang. En volume laat overtuiging zien, geen geloofwaardigheid’, zegt Grant, die aanraadt deze begrippen niet door elkaar te halen. Luister naar wát mensen zeggen, niet hóé ze het zeggen.

“Wees vriendelijke collega’s, geen beleefde.”
‘Beleefd zijn is zeggen waardoor iemand zich vandaag goed voelt. Vriendelijk zijn is doen waar mensen morgen beter van worden’, zegt Grant. In een professionele cultuur is het belangrijk niet beleefd te zijn, maar vriendelijk. ‘In beleefde culturen houden mensen hun ongenoegen en kritiek binnen. In vriendelijke culturen zeg je wat je denkt, met respect.’ Als dit je gesprekken bij het koffieapparaat niet drastisch verandert!

Wat is ‘omdenken’?
De term omdenken werd in 2001 in Nederland geïntroduceerd door Berthold Gunster. De regisseur en schrijver zette zijn kennis om tot talloze boeken. Situaties accepteren, in plaats van een vechten tegen de bierkaai, is het devies. Als iets al is gebeurd, heeft het namelijk geen zin om je daar druk om te maken. Het levert je alleen maar stress en gefronste wenkbrauwen op.

Daarmee vindt ‘omdenken’ haar oorsprong in de filosofie van het stoïcisme. Deze stroming ontstond in Griekenland, al in het jaartal 300 voor Christus, maar is zo’n 2500 jaar later nog steeds populair. De gedachtengang gaat ervanuit dat de natuur uitsluitend logisch te werk gaat. Simpeler gezegd: ‘dingen gebeuren nou eenmaal en wij vinden daar wat van’. Situaties zijn niet slecht op zichzelf, maar worden dat omdat wij denken: ‘Hè, shit!’. Dan kun je schelden, huilen, schreeuwen, maar dat verandert niets aan de situatie.

Omdenken met Adam Grant
Adam Grant is wereldberoemd bedrijfspsycholoog en zet zich, net als Gunster, in voor een opportunistische werkomgeving. Mogelijkheden zien, geen beperkingen. Daar zegt deze man nogal wat zinnigs over. Lees en huiver…

“Manage je aandacht, niet je tijd!”
Het druk hebben wordt steeds meer een norm. We schuiven en krassen in onze agenda’s om steeds meer tijd vrij te maken, en te benutten, om zaken voor elkaar te krijgen. Tot het punt waarop je, zoals een student van Grant ooit tegen hem zei, ‘alleen nog minder vaak naar de wc kan, door minder water te drinken’ om weer wat minuutjes te winnen. Wat het oplevert? Het gevoel dat je altijd meer kan doen. Volgens Grant moet dat anders.

Grant pleit ervoor om ’tijd’ los te laten. Plan geen minuten in, maar aandacht. Wat verdient jouw volledige aandacht? Richt je hierop, dan wordt tijd onbelangrijk. ‘Aandachtsmanagement is je focussen op dingen gedaan krijgen voor de juiste redenen, de juiste mensen’, zegt Grant hierover. ‘Prioriseer mensen en projecten die ertoe doen, dan maakt het niet uit hoe lang het duurt’.

“Denk nog eens.”
In zijn boek ‘Think Again’ beschrijft Grant hoe veel mensen intelligentie zien. ‘De mogelijkheid om na te denken en te leren’, maar daarbij vergeten we wat daarna komt: herdenken en afleren. Tegen wie denkt alles te weten, zegt Grant: ‘Think again’. Ga na wat je weet, en trek dat in twijfel. Zoek naar ideeën en meningen die ingaan tegen jouw overtuigingen. Niet onder het mom dat je hele leven een leugen is. Maar, zoals Stoïcijns filosoof Socrates zei: ‘Een wijs man weet één ding; dat hij eigenlijk niets weet’. Zoals ook Grant ondervond: ‘Expertise versterkt je intuïtie, maar verzwakt je aanpassingsvermogen’.

“Hoor wie er stil is.”
Soms komen de beste ideeën van de stilste persoon. Grant is het schijnbaar eens met Susan Caine, schrijfster van het boek ‘Stil’. Hierin beschrijft zij hoe introverte mensen het moeilijk hebben in een professionele wereld. We zien assertiviteit, vlotheid en zelfvertrouwen als goede leiderschapskwaliteiten, waardoor de stillen er maar moeilijk tussenkomen. ‘snel spreken laat vertrouwen zien, geen diepgang. En volume laat overtuiging zien, geen geloofwaardigheid’, zegt Grant, die aanraadt deze begrippen niet door elkaar te halen. Luister naar wát mensen zeggen, niet hóé ze het zeggen.

“Wees vriendelijke collega’s, geen beleefde.”
‘Beleefd zijn is zeggen waardoor iemand zich vandaag goed voelt. Vriendelijk zijn is doen waar mensen morgen beter van worden’, zegt Grant. In een professionele cultuur is het belangrijk niet beleefd te zijn, maar vriendelijk. ‘In beleefde culturen houden mensen hun ongenoegen en kritiek binnen. In vriendelijke culturen zeg je wat je denkt, met respect.’ Als dit je gesprekken bij het koffieapparaat niet drastisch verandert!

De hosting-wereld kan ook wel wat ‘omdenken’ gebruiken. Hosting is namelijk geen plichtmatig dienstje wanneer je een site opstart. Het is een weloverwogen keuze die draait om zekerheid, vertrouwen en karakter. Onze hosting service is geen schaftkeet voor je website, maar een paradijs waar jij, je onderneming en je klanten zich veilig thuis kunnen voelen. Weten wat onze service voor jou kan betekenen? Boek hier een oriënterend gesprek en maak van jouw online werkomgeving een digitaal thuis!

Mis onze nieuwsbrief niet!

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

🤞 Mis onze tips niet!

We sturen je geen spam. Lees meer in ons privacybeleid

4x omdenken met bedrijfspsycholoog Adam Grant

Onze missie is om iedereen de juiste diensten aan te kunnen bieden voor de beste prijs.

Wij bieden altijd de beste ondersteuning en doen dat elke dag. Dat is precies de reden om te kiezen voor DCG.

Hoe het werkt bij DCG

Bestellen

Je kunt de diensten eenvoudig via onze website bestellen.

Afrekenen

Na je bestelling kan je via onze online betaalmethodes afrekenen.

Activatie

Na je bestelling worden de diensten geactiveerd.

Beginnen

Je kunt de diensten na activatie beheren in Mijn DCG.